Ga naar de inhoud

Moet ik mijn Facebook profiel verwijderen?

De nieuwe voorwaarden van Facebook blijven de gemoederen flink bezighouden. Hierdoor ontstaan er ook veel (zelfs door landelijke media) wild-west verhalen.

Wat verandert er nu daadwerkelijk?
De grote hamvragen:
– Worden de voorwaarden over het gebruik van je foto’s per 1 januari 2015 gewijzigd?
Nee!
– Mag Facebook je foto’s zonder toestemming aan adverteerders verkopen?
Nee.
– Krijgt Facebook het auteursrecht over je foto’s?
Nee.
– Mag Facebook jouw openbare informatie koppelen om advertenties bij andere gebruikers te tonen?
Ja.

Voorbeeld: Jij vindt Groninger koek lekker en je volgt de pagina van dat merk op Facebook. Dan mag dat bedrijf adverteren op Facebook (niet daarbuiten!) waarbij staat: “Tammo vindt Groninger koek leuk”, met je profielfoto erbij. Facebook moet rekening houden met je privacy-instellingen. Als je lijst met likes niet openbaar is mag Facebook “Tammo vindt Groninger koek leuk” niet openbaar gebruiken.
Voor dat je hier nu moord en brand over schreeuwt, deze regels gelden al sinds 15 november 2013.

Facebook verkoopt dus niet direct je data aan een derde partij maar een derde partij maakt gebruikt van de beschikbare data om doelgericht te adverteren op facebook. Aan jou dus of je Facebook vertrouwt of niet.

Eigenlijk is de volgende regel erg van toepassing op Facebook: “If You’re Not Paying for It; You’re the Product”

*edit 30-12-2014 *edit
Roel Kramer heeft op 9 september 2013 iets verteld over de mogelijkheden van doelgericht adverteren op Facebook, o.a. met behulp van Custom Audiences

Lees meer over Custom audiences op de site van Radyus.

Gepubliceerd inSocial MediaTips